Ако архитектите се луѓе кои сакаат да бидат предизвикани, градењето училишта во Буркина Фасо мора да биде работа од соништата.Таму предизвиците се многу. Покрај високите температури недостигаат и средства, материјали и друго.Но, очигледно некој таму сфатил како да ја одржува зградата ладна на сонце кога нема клима?Според написот на Гардијан , проследен со Телеграф, архитектот Диебедо Френсис Кере пораснал во малото село Гандо и добро ги знае предизвиците.Тој и другите архитекти како Алберт Фаус наоѓаат паметни начини да користат евтини материјали за да се уверат дека училиштата и сиропиталиштата што ги изградиле во Буркина Фасо се кул и добредојдени места.Кере, кој ја освои наградата Прицкер во 2022 година, трогателно зборуваше за поддршката што му ја давала како дете од целата заедница, при што сите обезбедувале пари за неговото образование додека тој го напуштал селото и на крајот добил стипендија и студирал во Германија.„Причината зошто го правам ова е мојата заедница“, рече тој.Основното училиште Гандо, изградено во 2001 година, беше првата постдипломска градба на Кере.„На почетокот, мојата заедница не разбираше зошто сакав да градам со кал кога во Германија имаше стаклени згради, па морав да ги убедам да користат локални материјали“, рече Кере.Мажите и жените се собраа да го изградат училиштето, комбинирајќи традиционални техники како што се глинени подови, рачно тепање додека не се „измазнуваат“ со најновата технологија за да бараат подобра удобност.Домот за сираци Ноомдо беше уште еден од неговите проекти.„Зградата на Кере ни нуди добра термичка удобност бидејќи кога е топло, ни е кул, а кога е ладно, внатре ни е топло“, вели Пјер Сану, социјален едукатор во сиропиталиштето во близина на градот Кудугу.„Не ни треба клима уред, што е огромна заштеда на енергија“, истакнува Сану.Инаку, пишува The Guardian, температурите во овој регион на светот остануваат околу 40C (104F) во најжешката сезона.„Кере гради со локални материјали од нашата територија и користи многу малку бетон“, вели Сану.Ова се должи на фактот дека зградите на Кере во Буркина Фасо се направени од земја.„Тоа се „пропустливи“ згради кои бараат природно движење на воздухот и заштита од сонцето. На пример, тие се изградени со многу силни ѕидови и многу лесни покриви, така што студениот воздух што влегува одоздола го турка топлиот воздух одозгора“, вели Едуардо Гонзалес, член на Мадридската архитектонска школа.Особено паметна иновација е употребата на древната идеја за подигнати и издолжени метални покриви.Основното училиште Гандо, изградено од Кере во 2001 година со локални материјали, комбинирајќи ги традиционалните техники со најновата технологија.Во Буркина Фасо, тој вели дека Кере ја интегрира во неговите проекти и „и дава на оваа техника современа слика“.Домот за деца без родители, формиран во полукруг, ја зема предвид и приватноста на своите корисници, од кои повеќето се малолетници кои живеат во крајно ранливи ситуации.Додека од едната страна се машките, од другата се домовите за девојки, каде што администрацијата служи како врска меѓу нив.За одржување на приватноста и безбедноста на децата, зградата е дизајнирана со три зони.Првата е влезната врата, каде што има заедничка просторија и кујна.Во заднина е внатрешниот заеднички простор каде влезот е дозволен само по овластување и на крај внатрешните дворови на студентските домови.„Има простори за одмор и мир“, вели Сану.Таму нема ниту огради, ниту бодликава жица.Во близина се наоѓа училишниот комплекс „Бангре Веенем“ дизајниран од Фаус, кој користи слични паметни начини за „да ја одржува зградата свежа“.Во училишниот комплекс се сместени се, од градинка до средно училиште, вклучително и стручно училиште.„Учениците не велат: „Навистина е жешко“ и бараат да си одат дома бидејќи им е удобно и можат да се концентрираат на часовите“, нагласува Усман Сора, која работи како образовен советник во училиштето.Изграден е со тули направени од локалната „страна почва“ на областа. Латеритот се обликува, се суши на сонце и станува тула со многу интензивна црвена боја.„Тие се повеќе отпорни на куршуми од бетонските блокови, кои имаат две дупки во центарот“, тврди Сора.Фаус, исто така, успеа да го минимизира транспортот на материјали и да ги искористи сопствените материјали на територијата. И работниците биле од околината.„Тоа е многу убав материјал. Кога семејствата ги гледаат зградите, сакаат нивните деца да одат на училиште“, вели Сора.Има дури и тинејџери кои се среќаваат во училниците за да разговараат после часовите или за време на одмор.Исто така, „учениците можат да дојдат навечер да учат и да ги полнат телефоните бидејќи има светлина благодарение на соларните панели“, вели Сора.Инаку, Буркина Фасо е рангирана на 184 од 191 земја на Индексот за човечки развој и до крајот на 2020 година само 22,5 отсто од нејзиното население имало пристап до електрична енергија, покажуваат податоците на Африканската банка за развој.
Пронајдете не на следниве мрежи: