Од Јавното обвинителство на „360 степени“ велат дека при увид во штипскиот ресторан каде од пад на лифт загинало едно лице, а друго е тешко повредено, не им биле доставени документите и дозволите.
Од надлежниот државен технички инспекторат не ни кажаа колку лифтови се регистрирани и редовно одржуваат во државата. Од Македонската асоцијација за лифтови велат дека има околу 4.000 пријавени, а реално ги има најмалку трипати повеќе.
Пред околу три недели во истиот ресторан се случи несреќа во која едно лице загина, а друго беше тешко повредено. Во прелиминарните информации од увидот се наведува дека настраданите се здобиле со телесни повреди при вршење на работните задачи, а конкретно до несреќата дошло во лифт во зградата.
Дури деновиве и во извештај на Државниот инспекторат за труд се дозна како навистина настрадале работниците.
„Вработените лица ја вршеле работната функција – послужување и послужување храна и пијалоци во ресторан ‘Естибо Плаза’ – Штип. Во моментот на настанатата несреќа, истите вработени во кујната (која се наоѓа на првиот кат од зградата) носеле вагони Во лифтот за стока се внесувале вагоните и во моментот кога ја донеле кочијата во лифтот пукнала сајла на лифтот поради што лицата паднале од височина од 4,80 метри покрај лифтот и се здобиле со тешки телесни повреди.
Од Државниот инспекторат за труд велат.
По долги комуникации, од Обвинителството за „360 Степени“ соопштија дека досегашните сознанија упатуваат на тоа дека лифтот не бил поставен согласно законот.
„При увидот на лице место, прелиминарните сознанија покажаа дека лифтовите се поставени без потребната документација и дозволи.
велат од Основното јавно обвинителство.
Покрај предметот што го води Обвинителството, штипската фирма добила и кривична пријава од Државниот инспекторат за труд. Не поради лифтот, туку поради тоа што работниот ангажман на починатите и повредените бил спротивен на законот.
За жал, ова е несреќен случај, но она што загрижува е што во Македонија има многу лифтови кои не се регистрирани или не се одржуваат редовно.
За да почне да работи лифтот мора да се пушти во употреба. И пред да го добие тој документ, по инсталацијата, лифтот мора да помине тестирање и технички преглед, фаза од процесот што завршува со таканаречениот рејтинг на сеопфатност.
Потоа, лифтот добива единствен број и дозвола и се запишува во регистарот на Државниот инспекторат за техничка инспекција. Но, тука не е крајот, бидејќи секоја година секој лифт треба да се подложи на ретехнички преглед и тоа ретко се случува во земјава.
,Помеѓу старите лифтови кои се во употреба 20, 30 или 40 години, има и дел кој некогаш бил редовно користен но не бил подложен на редовен технички преглед и поправки што требало да се извршат итн оди. И затоа можеби станарите или некои други луѓе не го добиваат,
изјави Горан Сековски, претседател на Здружението на лифтови на Македонија.
Но, според Сековски, најголемиот проблем е што во земјава има три пати повеќе лифтови од вкупниот број што се официјално запишани во списоците на државните органи. Од таму, ако нешто може да се дознае за старите лифтови, тогаш ништо не може да се знае за многу нови лифтови.
,Досега се регистрирани вкупно од 3.000 до 4.000 единици. Има и некои платформи, веројатно повеќе од 4.000, не ја знам точната бројка, точниот број на овие единици. Но, нашата проценка е, само лифтовите, иако ги немаме точните бројки, околу 13.000 плус или минус. Така, повеќе од половина може воопшто да не се запишани во регистарот на Државниот инспекторат кој е задолжен за водење на тој регистар.,
– рече Сековски.
Па, иако секторот е регулиран на хартија со Законот за техничка инспекција од 2008 година и неговите последователни подзаконски акти, ситуацијата на терен е, благо кажано – хаотична.
Според Сековски, најголем проблем е со лифтовите во станбениот дел.
,Имаме менаџери за тие згради, но сепак конечната одлука останува на станарите, тие исто така се трудат да ги исполнат сите барања, но понекогаш самите станари немаат средства, не сакаат да направат,
– рече Сековски.
Сековски е експерт кој зборува во име на компании кои легално работат со Lyft. Но, експертите сè уште не потврдиле дека повеќето од она што го тврди Сековски е точно. На скопскиот аеродром, населба со стари и нови згради во близина на центарот на Скопје што ја истражувавме, не секој втор жител се чувствува удобно во лифтот.
Па, со ставовите на граѓаните и аргументите на Македонската асоцијација за лифтови, се обративме до Државниот инспекторат за технички преглед. Се евидентира колку лифтови во моментов се регистрирани во земјава и дали редовно се сервисираат. Ќе продолжиме да чекаме одговори од Техничкиот инспекторат. Обвинителството оттаму чека извештај за да продолжи со процесуирање на случајот во Штип.
„Побаравме од Државниот инспекторат за техничка инспекција да одговори на повеќе прашања, меѓу кои – дали имаат точни податоци за вкупниот број лифтови, дали имаат доволен капацитет да ги исполнат барањата низ државата и дали „Оние кои инсталираат лифтовите незаконски треба да се казнуваат Иако првично бевме уверени дека ќе дадат изјава, една недела по ветувањето не добивме никаков одговор.
Но, ниту оваа приказна, ниту случајот што го води обвинителството, нема да ги избришат последиците од несреќата. Но, можеби ќе придонесат да почне да се прави нешто за да не се повторат истите грешки и да нема нови жртви.